‘Ik wil later bij de Europese Commissie werken, studeren in Brussel sluit hier het meest bij aan’

Door Tessa Jansens

 Arlette is achttien jaar, zit nu in haar examenjaar van het gymnasium op het Cambreur College en gaat na haar examens rechten studeren in Brussel. Vroeger heeft ze ook in België gewoond. Nu komt ze er nog regelmatig omdat er nog familieleden wonen.

‘Ik heb besloten om te gaan studeren in Brussel omdat ik het een hele mooie stad vind. Brussel is veelzijdig, je kan er van alles vinden. Als je van rust houdt, kan je naar de buitenwijken gaan en als je van drukte houdt kan je in het centrum terecht. Brussel is een stad waar je als je rond drie uur ’s nachts nog even wilt wandelen, een nog levendige stad ziet. Er zijn altijd mensen buiten, wat het erg gezellig maakt. Wat me ook aantrok aan Brussel, zijn de verschillende soorten nationaliteiten en mensen die er wonen. Naast Frans- en Vlaamstalige, zijn er nog veel meer buitenlandse studenten uit alle hoeken van de wereld. Daarnaast heb ik vroeger ook in België gewoond en hier wonen nu nog steeds veel familieleden van mij. Verder vond ik Brussel het meest passen bij wat ik later wilde doen. Ik wil later namelijk bij de Europese Commissie werken en sinds de Europese Commissie hier in Brussel is gevestigd, vond ik dit de meest logische keuze.’

‘Ik ben van plan om rechten te gaan studeren aan de Brusselse universiteit. Inhoudelijk verschilt de opleiding niet veel met de studie rechten in Nederland. Toch is de universiteit in Brussel veel theoretischer. De eerste paar jaar krijg je vooral theorie, de laatste paar jaar komt de praktijk aan bod. De opleiding in Brussel is ook geheel in het Engels, terwijl hij in Nederland alleen in het Nederlands wordt aangeboden. Ik heb op de middelbare school tweetalig vwo gevolgd, waardoor ik het Engels ook goed beheers.’

‘Er zijn verschillende voordelen bij het studeren in België.  Op kamers gaan is stukken goedkoper vergeleken met in Nederland en ook het inschrijfgeld is veel minder. Verder is Brussel echt een stad en niet alleen bevolkt door studenten. Er is altijd wat te doen en je leert in een volwassen omgeving opgroeien. Zelf ga ik in september verhuizen naar een studentenkamer in Brussel. Mijn zus zit daar inmiddels al op kamers. In het weekend ga ik ook vaak naar Brussel toe, bijvoorbeeld om haar op te zoeken of om op bezoek te gaan bij familieleden. Ik heb ook een vriendengroep die daar woont, waardoor ik ook vaak uitga in Brussel. Dit vind ik wel fijn. Als ik nu in september in Brussel woon, ben ik niet in een compleet vreemde stad en ken ik er ook al een aantal mensen.’

‘Als student in het buitenland krijg ik hetzelfde als een student in Nederland. Zo krijg ik ook een studiefinanciering van de Nederlandse overheid. Ik mag hierbij geen beurs aanvragen in België, omdat ik dan fraude pleeg. Voor mijn opleiding is er geen inloting, dit is tot nu toe alleen bij de opleiding geneeskunde in België. Ik weet dus ook niet of ik er een voordeel of nadeel bij zou hebben als ik uit het buitenland kom. In België is het schoolsysteem hetzelfde als in Nederland, ze hebben er alleen andere namen voor. Zo heet Vwo in België ASO, TSO is Havo, BSO is Mavo. De universiteit wordt in België de Hoge School genoemd.  In Brussel spreken docenten Frans en Vlaams, het is daarom handig om beide talen onder de knie te hebben. Daarnaast wordt er ook veel Engels gesproken, omdat er zoveel buitenlandse studenten in Brussel studeren.’

‘Ik zou het zeker aanraden om naar Botanique te gaan als je in Brussel bent. Het is een heel mooi park waar veel mensen picknicken als het lekker weer is. ’s Avonds gaan veel mensen naar de grote markt om daar gezellig met vrienden te zitten en uit te gaan. Brussel heeft veel wijken met gezellige cafeetjes, waar je ook leuke bandjes kan zien optreden. Daarnaast heeft het ook veel verschillende winkelcentrums en winkelstraten. Kortom, in Brussel is er genoeg keuze en ik kan niet wachten om hier te gaan studeren!’

Leave a Reply

