‘Judith Vanistendael is een van de betere striptekenaars in de Lage Landen’

Door Tessa Jansens 

TILBURG – Judith Vanistendael is geboren in 1974 en is een Brusselse striptekenares en illustratrice. Ze maakt haar eigen stripboeken, haar tekeningen vullen pagina’s in de Belgische krant De Standaard en ze heeft een stripmuur op een hoog gebouw in Brussel gekregen. Je kan niet meer om haar heen.

Judith werd geboren in 1974 als dochter van ex-journalist en auteur Geert van Istendael. Na de middelbare school studeerde ze een jaar in Berlijn. Daarnaast haalde ze haar diploma kunstwetenschappen aan de Universiteit van Gent. Ondertussen tekende ze illustraties voor de boeken van haar vader. Pas in 2000 besloot ze zich te richten op het tekenen en schreef ze zich op aandringen van haar vriend in voor de opleiding Beeldverhaal aan hogeschool Sint Lukas in Brussel. ‘Hij stuurde mij naar het Sint Lukas en de rest is geschiedenis. Als ik geen striptekenares zou zijn geworden, dan zou ik meubelmaker zijn. Het is een ondergewaardeerde ambacht, die creatief en bovendien functioneel is’ , zei Vanistendael in een interview. Deze quote beschrijft precies hoe de kunstenares is, nuchter.

Een eigenschap waar Judith bekend om is, is haar doorzettingsvermogen. Nadat zij een relatie kreeg met een vluchteling uit het West-Afrikaanse land Togo, bleek de ruimdenkendheid van haar vader toch minder ruim dan gedacht. Hij schreef zijn twijfels af in het korte verhaal ‘Bericht uit de burcht’. In De Standaard vertelt haar vader : ‘Het zou mij nooit overkomen, dacht ik. Tot ze me met mijn neus op de feiten drukte.’

Na het uitgebrachte verhaal van haar vader, kwam Vanistendael met het boek ‘De maagd en de neger’, een confronterend verhaal over hoe verstikkend wetten en regels kunnen zijn. Dit werd haar eerste grote succes verhaal, die door de media op handen gedragen werd. Twee jaar later kwam het tweede deel van het stripboek uit. Hierin gaat ze verder op de relatie van de hoofdpersoon met de vluchteling. Ze zijn inmiddels uit elkaar en de hoofdpersoon kijkt hierop terug, samen met haar dochtertje. Ook dit boek werd lovend ontvangen door de media. Volgens De Groene Amsterdammer zou dit liggen aan de kracht van Judith Vanistendael in de manier waarop zij maatschappelijke problemen soms teder naar een persoonlijk niveau vertaalt.

Veel mensen dachten dat ‘De maagd en de neger’ autobiografisch geschreven was. In een interview met Cutting Edge verwerpt ze dit. ‘Tuurlijk is het niet autobiografisch geschreven, dat is saai. Het leven van een vluchteling is niet spannend, er gebeurt niet veel behalve veel wachten. Mijn leven toen bestond toen ook voornamelijk uit wachten, wel samen met een vluchteling. Toch zijn er veel scenes verzonnen, maar de basis en structuur klopt wel.’

Dat Vanistendael veel doet met de multiculturele samenleving, blijkt ook uit de stripmuur die onlangs is ingehuldigd op het Sint-Joostplein. De tekening staat op een gebouw dat onlangs gerenoveerd is en toont een multiculturele verzameling winkelende mensen. Ook met haar boek ‘De maagd en de neger’ wil ze een einde maken aan de afkering die sommige mensen hebben tegen vluchtelingen. ‘Mijn vader was eerst tegen mijn relatie met de vluchteling uit Togo, maar ik hield van hem. Hoe langer ik bij hem was, hoe meer mijn vader besefte dat het een goede jongen was. Vluchtelingen zijn ook mensen, maar er zijn nog steeds mensen die dit niet snappen. Of niet willen snappen.’

In 2012 kwam haar nieuwe stripalbum uit, ‘Toen David zijn stem verloor’, over de kruising tussen leven en dood. ‘ Ik zat toen zelf midden in een kankerverhaal, door mensen rondom mij. Kanker was het logische onderwerp dat in mij naar boven kwam.’

Na haar stripalbums, is de pers meer dan lovend over haar. In Vrij Nederland wordt Vanistendael een onmiskenbaar groot talent genoemd, een van de betere striptekenaars van de Lage Landen. Ook het Nederlands Dagblad is enthousiast over de striptekenares. ‘De boeken zijn liefdevol en ontroerend, dat niemand onberoerd zal laten.’

Naast haar striptekeningen, illustreerde Vanistendael ook voor uitgeverijen zoals Atlas, Querido en Malmberg. Ook publiceerde ze korte verhalen in striptijdschriften.

Leave a Reply

